Bezlepkové mouky

S příchodem bezlepkové diety se nejeden z nás musí vypořádat s tím nejtěžším- jak nahradit klasickou pšeničnou, ječmennou, žitnou , případně ovesnou mouku, moukou bezlepkovou. Někdy je to opravdu boj a ani já nezapomenu na své první rohlíky. Plná odhodlání jsem koupila mouku a řekla si: "Vždyť je to přece hračka!!" Nikdo mi bohužel neřekl, jak je to těžké a že bezlepkové mouky fungují jinak. Výsledek byl takový, že kdybych tím rohlíkem hodila na okno, tak ho určitě rozbiji. A ještě jedno zjištění, spotřebovala jsem celou kilovou mouku za 100 korun. 

Zjištění po pár pokusech. Bezlepkové pečivo:

  • Není kypré
  • Nepojí
  • Potřebuje více vody
  • Špatně kyne
  • Po upečení je světlé

    Ano, je to těžké než se to člověk naučí, ale výsledek je úžasný. K tomu super pocit ze správného stravování, z dobré nálady a energie do života.

    Tímto bych chtěla dodat energii všem začínajícím. Začátek lehký není, ale zvládnete to!!! Hlavně vytrvat.

 

Výběr mouky musí odpovídat jejím vlastnostem a účelu použití. Ne ze všech druhů mouk budete schopni vyrobit například kynuté těsto. Pro pekařskou kvalitu mouky totiž platí: čím vyšší obsah lepku, tím lépe. Těstu zaručuje správnou konzistenci, dostatečnou pružnost i tažnost. Většina z alternativních druhů mouky má však obsah lepku nižší než mouka pšeničná, či lepek neobsahují.

Vyrobit dobroty, které budou odpovídat zásadám bezlepkové stravy a zároveň budou zachovávat požadovaný vzhled výrobku, není nemožné. Klíčem je správný poměr ingrediencí. Zohlednit je třeba osobitou chuť některých druhů mouky, která může být neobvyklá a výrazná.

  • Amarantová mouka

Amarantová mouka se připravuje mletím amarantového zrna. Amarantová mouka má výraznou chuť i aroma, proto se při pečení doporučuje nahradit jen 10% běžné mouky moukou amarantovou. Přidáním menšího množství amarantové mouky zvýšíte nutriční hodnotu pokrmu, ale výsledek nebude výrazně cítit po amarantu.

 Na co je ideální:  k přípravě slaného i sladkého bezlepkového pečiva. Vhodná do omáček a polévek.

  • Jáhlová mouka

Jáhly vznikají loupáním prosa. Semenné slupky prosa jsou pro člověka těžko stravitelné, proto se proso loupe a  získávají se z  něj asi jeden milimetr
velké žluté kuličky, které jsou již snadno stravitelné. Jáhly mají vysoký obsah vitamínů skupiny B a minerálů včetně železa, takže se doporučují lidem
trpícím chudokrevností. Vysoký obsah fosforu pomáhá v prevenci a léčbě depresí a únavy. Jáhly jsou jedinou zásaditou obilovinou,a  proto jsou vhodné při žaludečních obtížích. Navíc jsou lehce stravitelné. 

Na co je ideální: Jáhlová mouka je velmi všestranná. Je výborná v pečivu, sladkých buchtách a koláčích, ale je vhodná i na zahušťování polévek nebo omáček.  Při pečení se doporučuje nahradit maximálně 25% běžné mouky právě moukou jáhlovou.

  • Karobová mouka ( karobový prášek) 

Karob (svatojánský chléb) je získáván z plodů rohovníku rostoucího ve Středomoří. Karob vyniká především velkým obsahem bílkovin, minerálů a vitamínů. Na rozdíl od kakaa neobsahuje kofein, alergenní látky, methylxanthiny ani theobromin. V karobu jsou bohatě zastoupeny především hořčík, vápník, železo, fosfor, nikl a vitamíny A, B a D. Karobová mouka je považována za  hypoalergenní a  velmi vhodnou nejen při bezlepkové dietě, ale i  v  kojenecké výživě. Karob má navíc příznivý vliv na trávení a  snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Protože neobsahuje kofein, hodí se pro lidi trpící migrénami
a s citlivostí na kofein.

Na co je ideální: sladké pečení a příprava sladkých dezertů,  náhražka kakaa do dezertů, do sladkých kaší, pudinků, palačinek,  přidáním lžíce karobové mouky získá slané pečivo tmavší barvu. I  když se karob používá jako náhražka kakaa, má trochu jinou chuť a je třeba si na ni zvyknout.

  • Kokosová mouka – středně těžká mouka

Kokosová mouka je přirozeně bezlepková a je skvělou náhradou za bílou pšeničnou mouku. Obsahuje mnoho vlákniny a zdravých nasycených tuků, doplní rychle energii a podporuje metabolismus. Kokosová mouka také pomáhá vytvářet stabilní hladinu cukru v krvi. Je ideální pro ty, co chtějí zároveň zhubnout.

Na co je ideální: Kokosová mouka má mírně nasládlou chuť, proto je ideální na moučníky a sladké pečení. Těsto z mouky je lehké a nadýchané. Kokosová mouka nenahradí pšeničnou 1:1, je velice absorpční a proto doporučuji používat asi 15% kokosové mouky z celkového objemu mouky (pokud postupujete podle klasického receptu). Je vhodné zvýšit v receptu množství vajec. Ideální kombinace s mandlovou moukou.

  •  Kukuřičná mouka- středně těžká mouka

Kukuřičná mouka je přirozeně bezlepková a velmi populární ve Střední Americe nebo v Indii. Vyrábí se z jemně namletých kukuřičných zrn.

Na co je ideální: Mouka má vysokou pojivost, je vhodná na obalování, výrobu palačinek, zahušťování. Nejlépe namíchat s další bezlepkovou moukou. Kukuřičná mouka nenahradí pšeničnou 1:1. Nejlépe používat na speciální recepty určeny pro kukuřičnou mouku.

  • Mandlová mouka- těžká mouka

Mandle obsahují hořčík, měď, mangan, vápník, draslík a L- arginin. Je vhodná pro jedince s vysokou hladinou cholesterolu, protože má snižující účinek.

Na co je ideální: Na sušenky, koláče, pečivo a obalování mas. Mandlová mouka nahradí 1:1 pšeničnou mouku. Do těsta přidejte 1 vejce navíc, aby držela pohromadě (pokud postupujete podle klasického receptu).

  • Rýžová mouka – lehká mouka

Rýžová mouka je přirozeně bezlepková, není alergenní a mnoho lidí ji tráví velmi dobře. Rozdělujeme mouka bílou rýžovou a celozrnnou. Bílá rýžová mouka vzniká kompletním odstraněním obalu rýže a jejím následným leštěním se zničí 67 % vitaminu B3, 80 % vitaminu B1, vitaminu B6, polovina manganu, polovina fosforu, 60 % železa, všechny vlákniny a esenciální mastné kyseliny (převzato z World´s healthiest food).

Na co je ideální: Ideální na zahušťování, nebo do těstíčka na smažení. Rýžová mouka nenahradí pšeničnou 1:1. Nejlépe namíchat s další bezlepkovou moukou ( pokud postupujete podle klasického receptu)

  •  Tapioková mouka (známá jako kasava, yucca, maniok)- lehká mouka

Tapioka je jedním z nejčistších forem škrobu. Pochází přímo od kořene Tapioky . Nemá mnoho živin, ale je nízkokalorická a bez cukru, obsahuje vitamin C a B.

Na co je ideální: Jako zahušťovadlo omáček a polévek. Doporučuji namíchat s těžkými moukami, aby pečivo nebylo tak hutné.

  •  Cizrnová mouka – těžká mouka

Tato luštěnina poskytuje řadu zdravotních výhod- podporuje trávení a proces hubnutí, protože obsahuje velké množství vlákniny. Má ideální poměr hořčíku a vápníku, vitamín B, obsahuje velké množství kyseliny listové. u. Považuje se také za velmi cenný zdroj rostlinného proteinu. Díky odolným škrobům se glukóza uvolňuje do krve pomaleji, takže cizrna je vhodná i pro diabetiky. Cizrnová mouka se připravuje mletím sušené cizrny. Cizrnová mouka chuťově připomíná oříšky. Při pečení a vaření ji používáme bez předchozí úpravy. Při přípravě nepečených dezertů ji nasucho orestujeme, až než
zezlátne a začne příjemně vonět. V indické kuchyni se často restuje dozlatova a poté míchá s přepuštěným máslem, cukrem a kořením. Nabízíme hladkou a  polohrubou cizrnovou mouku. Na italské a indické recepty (placky, sladkosti) a obalovací těstíčka doporučujeme spíše hladkou mouku. Polohrubá
se hodí například na přípravu noků a knedlíků

Na co je ideální: Slané palačinky, do pečiva, zahušťovadlo polévek a omáček, na placky, smíchaná s vodou vytváří těstíčko na obalování, v kombinaci s vodou umí nahradit vajíčko. Cizrnová mouka nenahradí pšeničnou 1:1. Použijte o trochu méně cizrnové mouky, pokud nahrazujete pšeničnou v původním receptu. Pokud mícháte svoji mouku, měla by zastupovat max. 25%.

 

  • Pohanková mouka- středně těžká mouka

Pohanka nabízí mnoho nuričních a antioxidačních výhod. Může se někdy nazývat superpotravinou. Pohanka je bezlepková a dodává tělu vitamin B a minerály jako mangan, hořčík, zonek, železo a kyselinu listovou. Pohanka pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a krevní tlak, zlepšuje trávení a bojuje proti chorobám.

Na co je ideální: Pohanková mouka může nahradit pšeničnou mouku 1:1, ale nenakyne při pečení. Ideální je pohankovou mouku namíchat s dalšími bezlepkovými moukami.

 

  • Čiroková mouka- těžká mouka

Čiroku se pro jeho výborné pekařské vlastnosti přezdívá pšenice celiaků. Čiroková mouka obsahuje velké množství vlákniny a antioxidantů, udržuje rovnováhu cukru v krvi a bojuje proti zánětům a onemocnění. Čirok obsahuje třísloviny, které pomáhají bojovat proti obezitě.

Na co je ideální: Pečení chleba, pečiva obecně. univerzální mouka vhodná na sladké i slané pečení. vhodná i na zahušťování. Čiroková mouka funguje nejlépe v receptech, které vyžadují malé množství vody. Ideální je v kombinaci s lehkými bezlepkovými moukami jako tapioková nebo rýžová. Čirokovou moukou můžete nahradit až polovinu běžné mouky v receptu. Tato mouka je tmavší než ostatní běžné mouky, proto se příliš nehodí do  světlého pečiva.

 

Všem přeji hodně štěstí při pečení a vaření!!

Schär - Pečivo, mouky ... Nominal - Směsi na pečení ... Barilla - Těstoviny ... Orgran - Náhrady vajec ... Natural - Mouky, hotová jídla ... Rumini - Mouky ... Moo Free - Čokolády bez mléka ...

Nastavení cookies

Používáme cookies, abychom Vám umožnili pohodlné prohlížení webu a díky analýze provozu webu neustále zlepšovali jeho funkce, výkon a použitelnost

Nezbytné (vždy aktivní nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval správně
Analytické
Pomáhají nám pochopit, jak web používáte. S jejich pomocí ho můžeme zlepšovat
Profilující (marketingové)
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat relevantní obsah a reklamy, které pro vás mohou být zajímavé a užitečné

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení